“De concurrentiestrijd wordt niet met gelijke wapens gevoerd omdat enkele cowboys zich niet aan de regels houden”, is hun bittere conclusie.
Eddy Vandekerckhove en partner Anja Dumarey zijn vandaag voltijds in de weer met Eddy’s ‘geesteskind’, luchthavenvervoer Prestige.
“Het was ooit anders”, geeft Eddy aan. “27 jaar lang was ik als beroepsmilitair onder meer gekazerneerd in Duitsland en Evere, ik nam ook deel aan zeven humanitaire missies in voormalig Joegoslavië en Kosovo.
Begin jaren 2000 ben ik dan deeltijds begonnen als freelance chauffeur bij touroperator Jetair.
Vijf jaar geleden vond ik de tijd rijp om een eigen bedrijf uit de grond te stampen.
Vandaag ben ik intussen militair-op-rust en leg ik me samen met Anja, die instaat voor de administratie maar ook mee kilometers maalt, 100% toe op Prestige.
Tot voor kort deed Eddy nog beroep op enkele gelegenheidsmedewerkers.
“Maar om op personeelskosten te besparen, verzorgen Anja en ik nu alle transporten zelf.”
Het betekent dat het koppel er vandaag, zoals Eddy zelf gekscherend omschrijft, een sms-relatie op na houdt.
“We komen mekaar vaak tegen op een of andere snelweg.
De een op weg naar de luchthaven met klanten, de andere op de terugweg.
” Bredene-Zaventem/Charleroi, zelfs de verplaatsing naar Charles DeGaulle of Orly in Parijs en de luchthaven van Eindhoven kent geen geheimen meer voor Eddy en Anja.
“Onze wagens halen dan ook snel 100.000 kilometer per jaar”, rekent Eddy voor.
De concurrentie in de branche is nochtans bikkelhard.
Een vaststelling die de 5e verjaardag van Prestige Luchthavenvervoer, straks in 2014, danig vergalt volgens Eddy.
“Ik ben een voorstander van de vrije markt. Laat dat duidelijk zijn.
Concurrentie moet kunnen spelen.
Maar dan moet iedereen wel met gelijke wapens strijden.
Vandaag zie ik in lokale reclameblaadjes advertenties staan voor bedrijven die ook luchthavervoer organiseren.
Die pakken vaak uit met scherpe prijzen waarvan ik eerlijk gezegd achterover val.
Hoe doen ze het toch, vroeg ik me aanvankelijk af.
Het antwoord op die vraag is intussen glashelder.
Het gaat vaak om cowboys, die zonder correcte verzekering voor personenvervoer rijden, niet correct geregistreerd zijn, geen correct reservatiesysteem hanteren, enzovoort.”
Eddy Vandekerckhove is dan ook vragende partij voor een strenge reglementering.
“Laat iedereen die personenvervoer organiseert een vergunning en een TXL-nummerplaat (bestemd voor personenvervoer) aanvragen, zoals wij gedaan hebben. En organiseer die reglementering nationaal.
Zowel voor taxi’s als voor onze sector.
Vandaag wordt de verplichting voor het al dan niet gebruiken van een TXL-plaat in Vlaanderen bijvoorbeeld gemeentelijk geregeld.
In Wallonië is dat al regionale materie. Ook voor wat de prijs van de vergunning betreft, ben je afhankelijk van waar je woont.
Sommige gemeenten rekenen hiervoor een taks aan, anderen verstrekken de vergunning gratis.
Conclusie met gelijke wapens strijden komt de sector en de service verlening enkel mar ten goede !
Mvg Anja & Eddy.